Menu Content/Inhalt
Kezdőlap
Biztos kezdet Nyomtatás E-mail

ImageOktatás és felzárkózás = gazdasági növekedés – erre az egyszerű, s nem meglepő következtetésre jutott több, a közelmúltban publikált kutatás is. Ha javul egy ország oktatása, akkor a versenyképesebb munkaerő miatt növekszik a foglalkoztatás, emelkednek az adóbevételek, az egészségesebb társadalom és a nagyobb foglalkoztatottság pedig csökkenti a bűnüldözés költségeit.

Megállapítást nyert, hogy óriási növekedéstől esnek el azok az országok, amelyekben a diákok gyengébben teljesítenek az elsősorban kompetenciáikat mérő nemzetközi PISA-felmérésén – nyilatkozta az index.hu-nak Fazekas Károly, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének igazgatója. A kutatások szerint nagyon erős összefüggés van a tanulók így mért eredményei és a gazdaság növekedése között. Szoros az összefüggés az iskolázottság és az egészségben töltött várható élettartam között is, tehát a jobb oktatás csökkenti a jóléti és egészségügyi kiadásokat is. Mindezek tükrében tehát egyértelmű az oktatás szerepe.

Az emberi agy fejlődése az első 3-4 évben a legintenzívebb, ezért a kezdeti időszakban nyert tapasztalatoknak kiemelt szerepe van. A Magyar Tudományos Akadémia komplex programot dolgozott ki a mélyszegénységben élő kisgyermekek felzárkóztatására, a Gyerekszegénység Elleni Programról a www.gyerekesely.hu oldalon olvashatnak.

A komplex kistérségi program először Szécsény kistérségben indult el, Nógrád megyében. Ebben az esetben, egy huszonöt éves állami programról beszélünk. A közeljövőben még öt komplex kistérségi program valósul meg, valamint várhatóan hat kistérségre írnak ki pályázatot 2011. első negyedévében. Ezzel párhuzamosan indult el európai támogatással a Biztos kezdet program, amelynek keretében 35 gyermekház jött létre. Az európai támogatás ebben azesetben viszont csak 30-35 hónapra szól.

Szomor Éva, az MTA Biztos kezdet programvezetője számolt be nekünk a részletekről.

A Biztos kezdet programhoz hasonlóan a hátrányból induló gyerekek felzárkóztatásában kíván támogatást nyújtani a Tudor Alapítvány is. A civil szervezet által működtetett Tudor Műhelyek a különleges képességű hátrányos helyzetű gyermekek támogatását és logikai fejlesztését tartják szem előtt.

Három területen támogatják a gyerekeket: számítástechnika és nyelvoktatás, ezek azok a területek, amelyek minőségi álláshoz elengedhetetlenek, a hátrányos helyzetű gyerekek szülei pedig nem tudnánk finanszírozni a külön órákat. A harmadik terület a logikai és táblás játékokkal való fejlesztés. Jelenleg négy műhely működik Magyarországon: Szombathelyen, Polgáron, Budapesten Csepelen és Józsefvárosban.

Hallgassák meg riportunkat, amely az Orczy-kertben készült Jesztl Józseffel, a Józsefvárosi Tehetséggondozó Műhely vezetőjével.

A hátrányos helyzetű kisiskolások felzárkózását célozza a Tanoda program. A különleges képességű, ám nehéz helyzetben élő gyermekek pedig a Tudor Műhelyeken kívül a Csányi Alapítványtól , valamint az Arany János Tehetséggondozó Programtól kaphatnak még segítséget.

2010. november
 
< Előző   Következő >